Met name de grotere bedrijven maken gebruik van een verzuimbeleid om ziekteverzuim zo veel mogelijk te voorkomen en de duur zo veel mogelijk in te perken. Ook zorgt een verzuimbeleid vaak voor een gezondere werkomgeving en een betere sfeer op de werkvloer. Daarnaast creëert een verzuimbeleid meer loyaliteit bij de werknemers wanneer zij ervaren dat er aandacht besteed wordt aan het personeel en hun werkomgeving. Bovendien zorgt een verzuimbeleid voor meer inzicht in de redenen van ziekteverzuim waardoor een bedrijf mogelijke aanpassingen door kan voeren om het in de toekomst nog meer te kunnen voorkomen.
Een goed verzuimbeleid omvat de preventie, de procedures bij ziekmeldingen en de re-integratie. Door preventie wordt ziekteverzuim van werknemers zoveel mogelijk voorkomen. Hierbij wordt er gekeken naar de werkplek en de arbeidsomstandigheden op de werkvloer. Door goede bureaustoelen kunnen bijvoorbeeld klachten in de rug en nek worden voorkomen. Daarnaast is het goed als werknemers kunnen praten met hun manager over problemen. Hierdoor kan de manager soms uitval door bijvoorbeeld stress voorkomen.
Er kan veel verschil zitten in de ernst van de situatie bij ziekmeldingen. De ene werknemer meldt zich sneller ziek dan de ander. Om hier enige controle over de behouden, wordt vaak de regel gehanteerd dat de werknemers zich telefonisch ziek moeten melden bij hun manager. De manager peilt bij de werknemer wat de reden van ziekmelding is en hoe lang dit kan duren.
Een werkgever is verplicht de werknemer te begeleiden gedurende het ziekteverzuim om zo snel mogelijk weer ingezet te kunnen worden binnen de organisatie. Als de huidige functie nog niet te vervullen is met het ziektebeeld van de werknemer, kan de werknemer misschien al wel andere werkzaamheden binnen de organisatie verrichten.